• Κατερίνα Παπασταματίου

Η ΔΙΕΞΟΔΟΣ μας συμβουλεύει πως να αντιμετωπίσουμε τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της Πανδημίας

Ενημερώθηκε: Φεβ 11


Η πρόληψη και αντιμετώπιση των ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων που επιφέρει μια υγειονομική κρίση, αφορά πρωτίστως στην αίσθηση απώλειας του ελέγχου του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος μας και στην ριζική αλλαγή της καθημερινότητας μας. Το στρες, η πίεση που βιώνουμε φαντάζει ανυπέρβλητη, όμως η προσαρμογή στις νέες συνθήκες, η εναλλακτική στρατηγική αντιμετώπισης των νέων προκλήσεων της καθημερινότητας απαιτεί μια διαφορετική ανάγνωση και οργάνωση της καθημερινότητας μας.


Δεν είναι δυνατό καταρχήν να τα ελέγξουμε όλα και κυρίως καταστάσεις που είναι εκτός του ελέγχου μας όπως

Το να χάσει κάποιος τη δουλειά του

Τον τρόπο με τον οποίο η Πολιτεία και οι θεσμικοί φορείς αντιμετωπίζουν τον COVID-19

Πώς ενεργούν και αντιδρούν οι άλλοι

Το αν κάποιος ασθενής με COVID-19 θα καταλήξει


Από την άλλη μπορούμε να ελέγξουμε:


Την συμπεριφορά μου απέναντι στους άλλους

Αν λαμβάνω επαρκή προστατευτικά μέτρα για την πρόληψη της λοίμωξης

Να ενημερώνομαι από έγκυρες πηγές πληροφόρησης και να ενημερώνω σχετικά και τους άλλους

Ο Δεκάλογος πρόληψης των ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης αφορά σε πρακτικές συμβουλές υγιούς προσαρμογής στην νέα κοινωνική πραγματικότητα


1 Να ενημερώνεστε λαμβάνοντας έγκυρες πληροφορίες σχετικά με τον COVID-19 και να ακολουθείτε τα μέτρα ασφάλειας για την πρόληψη της λοίμωξης. Κάντε «διάλειμμα» από τις ειδήσεις για τον COVID-19 όταν το χρειάζεστε.


2 Να τρώτε και να κοιμάστε καλά, και να αθλείστε καθημερινά.


3 Ασχοληθείτε καθημερινά με μια δραστηριότητα που σας ευχαριστεί ή σας γεμίζει (π.χ. τέχνη, διάβασμα, προσευχή, συνομιλία με φίλους).


4 Αφιερώστε πέντε λεπτά μέσα στην ημέρα σας για να μιλήσετε για τα συναισθήματά σας σε έναν φίλο, συγγενή ή κάποιο άλλο πρόσωπο που εμπιστεύεστε.


5 Μιλήστε στον διευθυντή σας, στον προϊστάμενό σας ή στους συναδέλφους σας για τα θέματα που αφορούν την υγεία και την ευημερία σας στη δουλειά, ιδίως αν σας ανησυχεί το γεγονός ότι εργάζεστε στην αντιμετώπιση του COVID-19.


6 Δημιουργήστε μια καθημερινή ρουτίνα και ακολουθήστε την.

7 Μειώστε στο ελάχιστο την κατανάλωση αλκοόλ, ναρκωτικών ουσιών, καφεΐνης ή νικοτίνης. Οι ουσίες αυτές μπορεί να φαίνεται ότι σας βοηθούν βραχυπρόθεσμα, αλλά καθώς μειώνεται η επίδρασή τους, οδηγούν σε μειωμένη διάθεση, στρες, δυσκολίες στον ύπνο, ακόμη και σε επιθετικότητα. Αν καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες οποιασδήποτε από αυτές τις ουσίες, μπορείτε να μειώσετε την κατανάλωσή τους περιορίζοντας τη διαθεσιμότητά τους στο σπίτι σας και βρίσκοντας άλλες μεθόδους διαχείρισης του άγχους, όπως αυτές που αναφέρονται εδώ.


8 Στο τέλος κάθε ημέρας φτιάξτε μια μικρή λίστα (στο μυαλό σας ή σε χαρτί) σημειώνοντας τους τρόπους με τους οποίους μπορέσατε να βοηθήσετε τους άλλους ή τα πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες, για παράδειγμα: «Βοήθησα γιατί φέρθηκα με ευγένεια σε κάποιον που ήταν αναστατωμένος» ή «Είμαι ευγνώμων γιατί με στηρίζει ο φίλος μου».

9 Να είστε ρεαλιστές σε σχέση με το τι μπορείτε να ελέγξετε και τι όχι.


10 Δοκιμάστε μια χαλαρωτική δραστηριότητα - επιλέξτε αυτή που σας ταιριάζει περισσότερο. Ίσως να υπάρχουν κάποιες δραστηριότητες με τις οποίες ασχολείστε ήδη ή έχετε ασχοληθεί στο παρελθόν όπως διατάσεις, χορό, προσευχή ή γιόγκα, σταδιακή μυική χαλάρωση.


Κλείνοντας προτείνουμε κάποιες θετικές πρακτικές που ενδεχομένως να σας κάνουν να νιώσετε καλύτερα όπως το να:


Κάνετε έναν κατάλογο όλων των πραγμάτων για τα οποία είστε ευγνώμονες (στο μυαλό σας ή γράψτε τα σε ένα χαρτί).

Προσπαθήστε να βρίσκετε κάθε μέρα χρόνο για κάποια δραστηριότητα που σας αρέσει (ένα χόμπι) ή που θεωρείτε ότι σας γεμίζει.

Αθληθείτε, περπατήστε ή χορέψτε.

Κάντε κάτι δημιουργικό, όπως τέχνη, τραγούδι, χειροτεχνίες ή συγγραφή.

Ακούστε μουσική ή ραδιόφωνο.

Μιλήστε με έναν φίλο ή συγγενή.

Διαβάστε ένα βιβλίο ή ακούστε ένα ηχητικό βιβλίο.

Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Δήμου Αχαρνών Διέξοδος πραγματοποιεί δράσεις και παρεμβάσεις πρόληψης των ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων της πανδημίας, ενώ κάθε παρέμβαση έχει αναπροσαρμοστεί ώστε κατά την διεξαγωγή της να εφαρμόζονται όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Μένουμε ασφαλείς, μένουμε ψυχοκοινωνικά υγιείς, συμβιώνουμε με τον ιό, δεν επιβιώνουμε από τον ιό.


Πηγή πληροφόρησης:

Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας

https://www.who.int/campaigns/connecting-the-world-to-combat-coronavirus/healthyathome/healthyathome---mental-health


167 προβολές0 σχόλια